Nalézáte se v rubrice » Úvodní strana » Kauzy
 

Diváci zmařili pokus o natočení novinky Bathory

PRAHA, 15.7.2008

V sobotu 12. července byl v multikině Palace Cinemas ve Slovanském domě odhalen pokus o natočení historického velkofilmu režiséra Juraje Jakubiska Bathory. Na mladou dívku, která film natáčela na příruční kameru přímo v průběhu odpoledního představení, upozornili zaměstnance kina a ochranku ostatní návštěvníci projekce. Dívce se však podařilo ještě před jejich příchodem uprchnout. Podle nám dostupných informací, provozovatel multikina zpřísnil na základě této události bezpečnostní opatření a jednotlivé sály v průběhu projekcí průběžně kontroluje.

Doposud nejdražší film v historii české kinematografie za 350 miliónů korun měl premiéru v rámci MFF Karlovy Vary a do běžné distribuční sítě byl nasazen ve čtvrtek 10. července, tedy pouhé dva dny před pokusem o jeho natočení. Pokusy o natočení českých filmových novinek nejsou v našich kinech bohužel výjimkou. Podobným způsobem byly zcizeny a umístěny na internet také například tituly Rafťáci, Ro(c)k podvraťáků, Obsluhoval jsem anglického krále a Venkovský učitel. Velký rozruch také vyvolalo v červenci loňského roku natočení titulu Simpsonovi ve filmu přímo v den jeho premiéry v ČR a jeho následné umístění na internet. Na bleskovém odhalení dvacetiletého mladíka z Kaplice vystupujícího na internetu pod přezdívkou Josef, který byl obviněn za pouhé 3 dny od podání trestního oznámení a tři týdny od samotného pořízení pirátské kopie, se Česká protipirátská unie podílela ve spolupráci s jihočeskou kriminálkou. Zahraniční premiérové tituly jinak obvykle v našich kinech pirátsky natáčeny nejsou, což je dáno především skutečností, že jsou v době jejich premiéry v České republice, již dávno dostupné v pirátských sítích na internetu.

Neoprávněné pořizování záznamu filmu na kameru či obdobné zařízení přímo při jeho promítání v kině je běžně označováno pojmem camcording. Camcording velmi úzce souvisí s tzv. internetovým pirátstvím, neboť to jsou právě tzv. kinoripy, tedy kopie filmu nahrané v kině, které jsou i přes svou obvykle obrazově i zvukově nízkou kvalitu zdrojem prvních kopií na internetu, přičemž masivní rozšíření prostřednictvím rozličných P2P sítí a filehostingových serverů je již otázkou pouhých hodin či dnů.

Protiprávnost natáčení filmu na kameru či jiné obdobné zařízení přímo při jeho promítání v kině výslovně zakotvila novela autorského zákona č. 216/2000 Sb., která platí od 21.5.2006. Do její účinnosti byla sice protiprávnost tohoto jednání vyvozována výkladem autorského zákona, nicméně až definice tohoto nového ustanovení, které natáčení filmu v kině výslovně vyňalo z práva na volné užití, čímž jednoznačně zakotvilo protiprávnost jakéhokoliv pořizování záznamu filmu při promítání v kině, přineslo úpravu srozumitelnou pro širokou veřejnost.

 
 
Zpět na začátek