Jiří KRÁLÍK
Ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti a předseda Asociace českých filmových klubů. Od roku 1992 stojí v čele alternativní filmové a kulturní akce „Letní filmová škola“ (LFŠ), která se každoročně koná v Uherském hradišti a je svou velikostí srovnatelná s největšími filmovými festivaly pořádanými v České republice. Jejím posláním je již od jejího vzniku před 40 lety prohlubovat odborné vzdělání organizátorů a lektorů filmových klubů a v posledních deseti letech i všech filmových fanoušků. Od 1.1.2007 je také předsedou Asociace českých filmových klubů (AČFK), jejíž činnost spočívá především v podpoře filmových klubů, v nákupu kvalitních filmů a v jejich distribuci, v organizování každoroční filmové přehlídky Projekt 100 a v pořádání Letní filmové školy.
Co si myslíte o filmovém pirátství?
Jako každé pirátství je nebezpečné a nečestné i hodné zaslouženého trestu. A to se netýká jenom filmu, ale i dalších výsledků tvůrčí aktivity autora (literatura, hudba, …).
Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
Mne zatím moc ne, já si své VÝTVORY nepatentuji a mnohdy jsme rád, že něco někdo přijme za své.
Setkal jste se s pirátstvím osobně a za jakých okolností?
Otřesný byl zážitek z Moskvy (rok 1997), kde jsem na burze viděl všechno na DVD a CD (filmy, hudbu, software) a žasnul jsem, že je to každému úplně fuk. Bylo tam asi 3000 lidí a ani jeden policajt. Od té doby se všem burzám úspěšně vyhýbám a tak se s pirátstvím – než na internetu – nesetkávám.
Ovlivnilo někdy pirátství Vaši práci nebo projekt, na kterém jste pracoval?
Zatím ne.
Jakým způsobem podle Vás pirátství působí na filmovou tvorbu a filmový průmysl?
Asi špatně, ale po pravdě řečeno, je u nás (i v Rusku) zatím důsledek i naší situace finanční – náš „kultury“ žíznivý národ je už dávno proslulý svým sběratelstvím (knihy, …) a ceny za DVD a CD jsou zatím mimo naše běžné potřeby. Většina chudších si nemůže dovolit přepych vlastnit a nebo chodit do kina za tak vysoké vstupné (přece jenom 100,- Kč za lístek v poměru k našemu platu je něco jiného než běžně ve světě – např. v USA) a kupovat DVD či CD … Myslím si, že problém je mnohem složitější - filmová tvorba je na jedné straně bez výrazné státní a veřejné podpory, na druhé straně chce také užívat „úspěchu“ běžného ve světě (myslím, tedy u absolutních špiček). A vliv zahraničních majitelů práv je značný a diktát jejich cen našemu prostředí „nepřirozený“ a „neúměrný“. Řešením je určitá regulace trhu a současně přísnější tresty pro pirátství … Jedno bez druhého by určitě nefungovalo efektivně. Nejhorší by ale bylo – což už pomalu nastává – ztratit „masovějšího“ diváka kvalitnějších filmů na úkor filmů nekvalitních. Je zajímavé, že právě v oblasti „kvalitních“ filmů je u nás pirátství nejrozšířenější (především na VŠ).
Dotýká se pirátství i tvůrčích profesí včetně herců, a jak?
Určitě, všech, co se na filmu podílejí. Jakou ale mírou, to by měl řešit producent.
Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů a muziky není úplně v pořádku?
Těžko, protože mu jen stěží mohu vysvětlit nelogický vývoj v naší kultuře. Na jednu stranu jsme totiž rád, když si děti a teenageři stahují Tarkovského a ne Kameňák, na druhou stranu ale chápu, že dochází k „pirátství“. Ovšem na kom, toť je také velká a nezodpovězená otázka. Pokud chceme s pirátstvím účinně bojovat, pak musíme zprůhlednit toky peněz , jejichž zlomek se nakonec stejně dostane teprve k samotnému autorovi (po cestě číhá sice méně, ale o to více nebezpečných predátorů …)
Co myslíte, že je příčinou nárůstu filmového pirátství v posledních letech?
Už jsme psal, podfinancování kultury (filmu), neprůhlednost právní a správní a neutuchající zájem o větší (a tudíž i levnější) přísun filmové kultury.
Jak myslíte, že je možné pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Dobrým zákonem a pěstováním dobrých mravů u výše uvedených predátorů.