Marek JANDA
Kameraman. Narozen v roce 1977. Od roku 2000 studuje katedru kamery na pražské FAMU. Jako kameraman se podílel na celovečerních dokumentárních filmech Ženy pro měny (2004), Den E (2004), Poustevna (2005), dokumentu Vidíme ty kteří nevidí (2004) a jako asistent kamery na celovečerním koprodukčním filmu Liga výjimečných (2003). V poslední době se jako kamera operator podílel na celovečerním filmu Marta (2006) a na seriálu Letiště (2006). Z televizní tvorby dále participoval na pořadu Tescoma Prima vařečka (2005), reality show Balírna (2004) a natáčel rodinné medailonky finalistů reality show Vyvolení (2005).
Co si myslíte o filmovém pirátství?
Z pohledu tvůrce minoritní kinematografie jako je česká, se mi samozřejmě jeví jako špatné. V české kinematografii je už takhle minimum peněz a ještě o to minimum přicházet pirátstvím?
Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
Mě osobně nepoškozuje nijak. Ale poškozuje producenty. Ti si následně nemohou dovolit financování výroby filmu v rozsahu jaký je třeba. Z toho vyplývá, že vlastně nepřímo ovlivňuje jak mne tak i moji práci.
Setkal jste se s pirátstvím osobně a za jakých okolností?
Samozřejmě setkal. Ale úplně bych neodsuzoval lidi, kteří si půjčí film v půjčovně a například z důvodu, že se na něj nestihli podívat si ho zkopírují a shlédnou ho později. Co mně ale přijde neseriózní je pověsit film někam na web, kde si ho může zcela zdarma stáhnout úplně každý. Co však opravdu nechápu je výroba pirátských kopií určených ke komerčnímu prodeji. Tady se skutečně hodí příměr – housku v obchodě neukradneš.
Ovlivnilo někdy pirátství Vaši práci nebo projekt, na kterém jste pracoval?
Myslím že ne.
Jakým způsobem podle Vás pirátství působí na filmovou tvorbu a filmový průmysl?
Jak už jsem popsal výše, odčerpává finance, které by bylo možné využít pro zpětné investice do výroby filmů.
Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů a muziky není úplně v pořádku?
Je to produkt jako každý jiný a pokud si ho přivlastníš bez jakékoliv finanční kompenzace, tak je to krádež!
Co myslíte, že je příčinou nárůstu filmového pirátství v posledních letech?
Za prvé technika a technologie. Za druhé neúměrné ceny u některých titulů. Obzvláště u hudebních – srovnání nákladů na výrobu filmu a hudební nahrávky jsou nesrovnatelné a i přesto ceny některých CD jsou vyšší než DVD s filmy.
Jak myslíte, že je možné pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Určitě represe proti pirátům, kteří kopírují za účelem zbohatnutí. Další variantou může být i snížení ceny jak CD tak i DVD.