David MATÁSEK
Narozen 14.2.1963, divadelní a filmový herec. Vystudoval pražskou konzervatoř. Od roku 1991 byl členem činohry Národního divadla, v roce 1995 nastoupil do Divadla Komedie a roku 2002 se vrátil zpět do činohry Národního divadla, kde působí dodnes. Jako filmový herec se proslavil zejména rolí Kendyho v pentalogii Dušana Kleina: Jak svět přichází o básníky (1982), Jak básníci přicházejí o iluze (1984), Jak básníkům chutná život (1987), Konec básníků v Čechách (1993) a Jak básníci neztrácejí naději (2004). Další role si zahrál např. v Čekání na Patrika (1988), v Samotářích (2000) nebo ve filmu Jedna ruka netleská (2003). V současné době se také pravidelně objevuje na televizní obrazovce v seriálech Redakce a Letiště.
Co si myslíte o filmovém pirátství?
Když si někdo stahuje filmy pro vlastní potřebu a neprodává to...  Dokázal bych to pochopit. Mám totiž pocit, že lístky do multiplexů za  sto korun a výše s čtvrthodinovým nášupem reklam, mohou být pro určitou  věkovou nebo sociální skupinu poměrně drahé.
Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství  poškozuje?
Mně asi nijak. Protože příjmy z prodeje samotného filmu jsou u nás  pro herce zanedbatelné a tendence je nás z celého následného procesu  úplně vyřadit.
Ovlivnilo někdy pirátství Vaši práci nebo  projekt, na kterém jste pracoval?
Moji práci může maximálně ovlivnit nedostatek peněz v kinematografii.
Dotýká se pirátství i tvůrčích profesí včetně  herců, a jak?
Vůbec. Pro herce je obecně důležitá popularita, takže v tomhle pirátství  dokonce tak trochu hercům napomáhá.
Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že  vypalování filmů a muziky není úplně v pořádku?
Když to CD nebo DVD zůstane doma, tak si myslím, že je to  v pořádku. V okamžiku, kdy s ním půjde na burzu nebo to bude prodávat  ve škole, tam už to v pořádku není.
Co myslíte, že je příčinou nárůstu filmového  pirátství v posledních letech?
Určitě pokročilé technologie, které to umožňují. Potom stále narůstající  ceny vstupného do kina. Na druhou stranu je samozřejmě nejlepší zážitek  právě z kina, intenzita prožitku je úplně jiná, než před nějakou  obrazovkou.



