Nalézáte se v rubrice » Úvodní strana » Co na to osobnosti
 

Adam DVOŘÁK

Filmový producent a střihač, narozen 6.12.1973. Vystudoval filmovou a televizní fakultu Akademie muzických umění Praha v roce 1999. Produkoval film Rafťáci a stříhal řadu filmů, např. Prachy dělaj člověka, Rafťáci, Sametoví vrazi, Snowboarďáci (nominován na Českého lva), Jasnovidec, Výlet, Vetřelci v Coloradu, Stopař, Jakub a Veronika, Křehké Touhy, Bakaláři 1998, Chronica Inferna, Hledání cest, Cosi fan tutti, Maryška. Dokumenty: Maruška, Mezi zaslepenými blázny, Tmavomodrý svět (making OFF D.B.W.), Letci sobě, Eleanor Rigbi z malé stany, Santini, Samurajové, Osudy hvězd-Suchánek, Zlámalová, Renč, Vačkář, Kuklová, Simek op soundach (Dutch TV) Předčasná umrtí-Kozderková, Simek omtmut (Dutch TV), Ztracené světlo, Jarmek, Jedeme na hory, UVN, Šutka, Mariánský sloup, Mezi hvězdou a půlměsícem (nominován na ceny Elsa 2004). Dále střihal řadu reklam a hudebních videoklipů. Nyní stříhá nový film Alice Nellis Právě dnes.

Co si myslíte o filmovém pirátství?
Když se zamyslím nad pirátstvím, vzpomenu si na knihu Továrna na absolutno, kde Čapek popisuje stav, kdy je vše zadarmo. No a pak zjistíte, že to neprospěje nikomu. Potřebujete-li třeba hřebík, musíte si pro něj dojet do továrny. Nikomu se nevyplatí s ničím obchodovat, protože onen hřebík nemá žádnou hodnotu. Takže zjistíte, že když například DVD něco stojí, znamená to, že ona parta filmařů Vás svým filmem může pobavit, rozesmát, rozplakat nebo přimět k zamyšlení. Film bohužel není to, co si člověk vyrobí sám doma, je k tomu potřeba týmová práce.

Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
Kromě toho, že mne jako producenta připravuje o finance, poškozuje zároveň mne jako filmaře a diváka. Piráti nabízejí filmy ve velmi špatné kvalitě a tím snižují kultivovanost diváků.

Setkal jste se s pirátstvím osobně a za jakých okolností?
Ano, setkal na filmu, na kterém jsem dělal producentsky. Došlo k nahrání filmu v kině. (Rafťáci)

Ovlivnilo někdy pirátství Vaši práci nebo projekt, na kterém jste pracoval?
Dávali jsme větší důraz na ochranu před piráty. (Docela úspěšně.)

Jakým způsobem podle Vás pirátství působí na filmovou tvorbu a filmový průmysl?
Myslím, že malinko zvětšuje tlak na cenu nosičů. Což ale nelze donekonečna.

Dotýká se pirátství i tvůrčích profesí včetně herců, a jak?
Určitě – nebude-li šance zaplatit filmy z prodeje – nebudou filmy.

Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů a muziky není úplně v pořádku?
Zde však také záleží, komu to vysvětluji – člověk, který se pirátstvím živí, toho nepřesvědčíte jinak než přes nebezpečí, které hrozí – domovní prohlídky, zabavení počítače, velká pokuta, problémy pro blízké v rodině. Pokud je to pouze koncový spotřebitel, šel bych na to přes nutnost za hezké věci zaplatit – více si pak možná věcí také vážíme...

Co myslíte, že je příčinou nárůstu filmového pirátství v posledních letech?
Rozšíření internetu a cenová dostupnost DVD k vypálení. A počítačové techniky vůbec.

Jak myslíte, že je možné pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Zajistit co nejlevnější způsob distribuce a optimalizací ceny nahraných nosičů. Zvyšováním nadhodnoty legálního způsobu distribuce – bonusy, kvalita apod.

 
 
Zpět na začátek