Nalézáte se v rubrice » Úvodní strana » Co na to osobnosti
 

Karel JANÁK

Karel Janák, narozen 24. září 1970 v Praze je český filmový a televizní režisér. V roce 1993 získal titul inženýra na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT, obor fyzika pevných látek. Ještě jako systémový administrátor v Podniku výpočetní techniky pak začal studovat FAMU, obor hraná režie, a v roce 2001 získal magisterský titul. Na začátku své kariéry natáčel hlavně reklamní spoty, projekt filmu Cizinci v čase (1998) byl kvůli finančním problémům přerušen; jeho prvním dokončeným filmem byla dětská komedie Vetřelci v Coloradu (2002), která získala 3 ceny na Mezinárodním festivalu dětských filmů v Chemnitzu. V reklamní tvorbě dosáhl mnoha ocenění, mezi jeho nejznámější reklamy patří upoutávky pro TV Nova na vysílání cyklu filmů Indiana Jones (2004), ve kterých se známý archeolog pohybuje v pražském metru, Den nezávislosti (2003) s létajícím talířem nad Václavským náměstím (cena Silver Promax, Kolín nad Rýnem) či Titanic (2002) bořící mosty na Vltavě (cena Nejlepší filmové promo v Evropě, Sevilla).Výrazný průlom pro Karla Janáka znamenal v roce 2004 film Snowboarďáci, který získal cenu Český lev 2004 za divácky nejúspěšnější film. V březnu 2006 byl do kin uveden jeho nový film Rafťáci, ve kterých stejně jako v předchozím filmu Snowboarďáci hráli Jiří Mádl a Vojtěch Kotek. Ti samí protagonisté se také objevili v aktuálním Janákově snímku Ro©k podvraťáků.

Co si myslíte o filmovém pirátství?
Je to nešvar, který zabíjí film a speciálně český film, který má strašně málo peněz na výrobu. Když se nebudou vracet peníze do výroby, český film skončí a to bude hrozná škoda. Situace je myslím naprosto transparentní u CD nosičů – hudební studia postupně končí. Jedna z možností, která se nabízí je, že jednou nemusí být žádné české filmy, protože je nikdo nebude platit ani točit.

Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
V tuto chvíli mě příliš nepoškozuje. Jsem režisér a jsem placen, za to, že odvedu svou práci. Ve výsledku pirátství poškozuje producenta a je třeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy už producenti nebudou dostávat práci a nebude nikdo, kdo by zaplatil film, přijdou o práci i režiséři. Tedy i já.

Setkal jste se někdy s pirátstvím osobně? Za jakých okolností?
Samozřejmě, když natočím film a ten film se objeví dříve na internetu než v kinech, tak na něj přijde méně lidí. Je to velmi složitá problematika, na níž jsem narazil v případě Snowborďáků i Rafťáků.

Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů i muziky není úplně v pořádku?
Teenegerům to těžko vysvětlím. Jde prostě o to, aby se neobjevovaly filmy na netu ve vynikající kvalitě, srovnatelné s DVD. To je potom potíž. Princip je stejný, jako když byste vyrobili auto a pak jej dali zdarma k dispozici na internet. Brát si něco zadarmo je destruktivní proces. Spíše než na teenagery bych se určitě zaměřil na ty, kteří filmy na internet dávají. Jde o krádež a podle toho je třeba k aktérům přistupovat.

Jak myslíte, že je možné filmové pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Je velmi těžké stíhat piráty na netu, protože je to strašně těžce ohlídatelný prostor. Policie by však viníky měla stíhat stejně jako pedofily. Jde o trestný čin a na základě toho je třeba jednat.

 
 
Zpět na začátek