Nalézáte se v rubrice » Úvodní strana » Co na to osobnosti
 

Jan HŘEBEJK

Filmový a divadelní režisér, scenárista, narozen 27. 6. 1967. Vystudoval společně se svým filmovým souputníkem, scenáristou Petrem Jarchovským, Akademické gymnázium ve Štěpánské ulici v Praze a v letech 1987–1991 katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU. Režíroval filmy Kráska v nesnázích, Horem Pádem (Český lev za režii), Pupendo (nominace na Českého lva), Musíme si pomáhat (Český lev za režii, nominace na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a řada ocenění na mezinárodních filmových festivalech), Pelíšky (nominace na Českého lva), Šakalí léta (Český lev za režii), L.P. 1948 a Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít, epizody České sody a televizní seriál Kde padají hvězdy.

Vytvořil scénáře k filmům Pějme píseň dohola a Dobročinný večírek, spolupracoval na scénářích filmů Musíme si pomáhat, Pelíšky a Šakalí léta a je autorem námětu filmů Horem Pádem, Šakalí léta a Pějme píseň dohola. Režíroval divadelní představení Manželské vraždění, Amadeus, Výstřely na Broadwayi a Nebezpečné vztahy a dále i řadu hudebních klipů, reklam a dokumentárních filmů, zahrál si v několika svých filmech. V současné době natáčí film Medvídek.

Co si myslíte o filmovém pirátství?
Nevyhnutelný důsledek technického rozvoje. Dříve bylo něco podobného dáno třeba vynálezem magnetofonové kazety a walkmana.

Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
Finančně v závislosti na popularitě titulu.

Setkal jste se s pirátstvím osobně a za jakých okolností?
Mnohokrát a za různých. Podstatné ovšem je, zdali jde o pirátství jako řešení nedostupnosti originálního nosiče na trhu, kopírování ze spořivosti nebo komerční kopírování za účelem dalšího prodeje.

Ovlivnilo někdy pirátství Vaši práci nebo projekt, na kterém jste pracoval?
Ne, na to opravdu nikdy nemyslím.

Jakým způsobem podle Vás pirátství působí na filmovou tvorbu a filmový průmysl?
Někde tlačí ceny nahoru, někde dolů. Vývoj je ovšem nesmírně dynamický a okolnosti se rychle proměňují.

Dotýká se pirátství i tvůrčích profesí včetně herců, a jak?
Pirátství se finančně dotýká pouze producentů a případně autorů populárních titulů. A z opačné strany pak techniků na přepisových pracovištích třeba...

Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů a muziky není úplně v pořádku?
Zbytečná a marná práce. Často u nich jde o něco jako sport.

Co myslíte, že je příčinou nárůstu filmového pirátství v posledních letech?
Rozvoj technologií umožňujících snadno kopírovat digitální nosiče.

Jak myslíte, že je možné pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Otázka pro velká studia a ostatní subjekty, které pirátství poškozuje opravdu zásadně. Každopádně je potřeba se snažit předcházet kopírování zásadně snižující technickou a tím i uměleckou kvalitu filmů a pořadů. A zároveň potírat komerčně motivované a za účelem dalšího prodeje kopírující parazity. Zároveň se celý trh s audiovizuálními produkty bude tak proměňovat, že pravděpodobně brzy dojde k jakési revoluci ve způsobu šíření a placení takových děl.

 
 
Zpět na začátek